Saturday, January 16, 2010

Masalah kesihatan bayi anda & petua menanganinya

Ruam Lampin:

BAGAIMANA BERLAKU?

Ruam lampin adalah suatu reaksi yang berlaku pada kulit bayi akibat sentuhan kulit yang lama terhadap air kencing dan najis. Ini berlaku apabila bayi dibiarkan memakai lampin yang basah untuk jangka masa yang lama.
Faktor-faktor lain yang boleh menyebabkan ruam lampin mudah terjadi ialah:
Geseran antara dua permukaan kulit yang basah.
Kesan enzim yang terdapat dalam najis merosakkan permukaan kulit.
PH air kencing dan najis yang tidak sesuai dengan permukaan kulit menyebabkan berlakunya reaksi kulit.
Apabila reaksi kulit berlaku, hilang keupayaan permukaan kulit sebagai pelindung–menyebabkan kerosakan bertambah teruk.
Bahagian kulit yang biasanya terlibat ialah pada bahagian punggung, di sekeliling kemaluan dan bahagian atas paha.

SIMPTOM

Antara simptom-simptom ruam lampin ialah:
  • Bahagian kulit berwarna kemerah-merahan dan kadangkala berkuping haIus.
  • Kulit berasa kasar dan gatal.
  • Bagi ruam yang teruk, terdapat luka luka kecil pada kulit, terutama pada bahagian lipatan kulit. Ini menyebabkan bayi merasa sakit dan menangis pada setiap kali basah (membuang air).
Ruam lampin kerap kali dijangkiti oleh sejenis kuman kulat yang dipanggil Candida albican. Kulat ini biasanya terdapat di dalam najis bayi yang normal. Apabila berlaku jangkitan Candida pada ruam lampin, keadaan akan menjadi lebih teruk.
Lampin bayi perlu ditukar dengan kerap apabila basah untuk mengelakkan ruam lampin.
Jangkitan Candida akan bergerak lebih mudah ke bahagian kulit lain, terutama di bahagian leher, celah ketiak, di kelilingpunggung dan adakala sampai ke muka. Jangkitan berlaku apabila bayi menggaru dari satu bahagian kulit ke bahagian kulityang lain. Kulat ini juga suka hidup di bahagian kulit yang berpeluh seperti di lipatan-lipatan kulit. Tanda-tanda yang kelihatan apabila ruam lampin dijangkiti Candida ialah warna kulit yang kemerahan dan berkilat di kelilingi oleh bintik-bintik kulit yang berkuping. Keadaan ini sangat gatal dan bayi akan lebih banyak menggaru dan merasa gelisah.

PENCEGAHAN

Ruam lampin boleh dicegah dengan menyapu krim pelindung pada punggung dan di sekeliling kemaluan bayi sewaktu menukarlampin. Antara krim pelindung ini termasuklah campuran yang mengandungi zink oksida, jeli petroleum, minyak cod liner dan calamine. Ibu dinasihatkan agar mengelakkan dari menggunakan seluar dalam plastik dan lampin bayi perlu ditukar dengan kerap apabila basah. Lampin buatan baru yang lebih menyerap air adalah baik, tetapi harganya lebih mahal. Bagaimanapun, lampin jenis ini perlu diganti apabila permukaan kulit bayi didapati basah.

RAWATAN

Apabila bayi telah terkena ruam lampin, langkah yang paling baik ialah mengelakkan dari memakaikan lampin kepada bayi. Ini kerana permukaan kulit yang rosak lebih sensitif kepada geseran. Seboleh bolehnya biarkan bayi tanpa lampin dengan menutup bahagian kemaluan dan punggung dengan kain yang lembut dan longgar. Krim yang sesuai digunakan pada masa ini ialah yang mengandungi Hydrocortisone (1-2%) yang disapu di bahagian terlibat dua atau tiga kali sehari. Jika terdapat jangkitan Candida, gunakan krim pembunuh kulat seperti Nystatin atau krim Miconazole yang disapu tiga kali sehari. Bayi yang kerap mengalami ruam lampin perlu dirujuk kepada pakar kulit untuk memastikan ia bukan jenis penyakit kulit yang serius.
(credit to berundu laut, S.Alam)

lagi info : Diaper Rash

Perut kembong


Lepas mandikan baby, mesti sapukan minyak telon atau minyak cap yuyee kat perut,betis dan tapak kaki.. biar dia selalu kentut,so tak de la dia selalu kene kembung.


Turunkan suhu Badan Bayi

Gunakan 3 jari tangan anda (ibu jari , telunjuk dan jari hantu), baca bismillah dan selawat 3 kali. Masukkan 3 jari tersebut kedalam beras. Genggam dan lepaskan beras dari genggaman kedalam secawan air masak. Biarkan beras yang melekat pada ketiga jari itu, dan makan beras tersebut. Gunakan air yang bercampur dengan beras tadi untuk disapukan kebadan bayi. InsyaAllah suhu badanbayi akan berkurangan.


Demam


Bila bayi demam kena mandikan untuk elakkan panasnya lagi naik.


Selsema

Petua org tua2 ,calitkan ibu kunyit kat batang hidung bb n InsyaAllah selsema cepat kering...


Mengikut panduan dan prinsip hospital (gov) yg baru, kanak2 yg berusia bwh 2 tahun tak boleh diberi ubat batuk dan selsema. Ini kerana ubat tersebut boleh mengakibatkan bayi jadi tak aktif. Jadi ubat yg blh diberi hnya ubt demam shj (paracetamol). Antibiotik pun tak blh.

Jadi,selagi baby kita menyusu dgn baik, teruskan penyusuan sbb susu ibu mengandungi antibodi yg blh melawan penyakit. Baby kita pula mempunyai daya ketahanan badan yg mampu melawan penyakit. Jadi dari situ tak perlu bagi ubat2 tu sume kecuali ubat demam shj.


Cirit-birit

Biasanya baby walaupun fully BF....sebab jangkitan, maybe kita terlepas pandang tentang kebersihan....atau alahan especially when we start them w weaning diet...
Anyhow yg penting kalau anak kena vomiting n diarhea ni...mesti pastikan hydrationnya ok....not dehydrated (tanda2 - bibir kering, mata nampak dalam/sunken, ubun2/ fontanelle tu berlekuk, kulit jd kering ..kencing pun sikit...)
Boleh bg air garam/ ORS tu...tapi yg penting cuba bg minum....kalau anak masih active but still experience diarhea...don't worry...badan akantry to remove everything bad - kuman etc from out of system....don't try to give something to stop it ...

For certain baby esp those already started w formula milk...they can get lactose intolerance...kalau tengok punggungnya...kat tmpat berak to - kemerah2an + mengelupas...should change milk to lactose free formula...n lactose free food....for 6- 8 weeks...kalau boleh BF je lagi baik....

macam mana nak atasi masalah anak cirit birit http://www.mypositiveparenting.org/bm/chp_vaccinati




Ekzema

EKZEMA ni salah satu bentuk keradangan kulit yg biasa dialami oleh golongan kanak-kanak mahu pun orang dewasa tapi risiko kanak-kanak menghidapi penyakit ni berbeza-beza mengikut genetik.

Ada pakar ckp sebahagian daripada puncanya:pengaruh keadaan sekeliling n alahan terhadap pemakanan.

Salah satu cara untuk melihat anak yang mengalami ekzema ialah apabila mudah berpeluh dan berasa gatal terutama ketika cuaca panas.

Bayi ekzema akan sensitif kepada cuaca panas, mereka akan berpeluh terutama di bahagian pelipat seperti di leher, belakang lutut, telinga dan siku.

Selain itu, bayi ekzema juga akan menunjukkan simptom alahan pada bulu atau habuk yang akan menyumbang kepada masalah lain seperti lelah dan hidung berair. Kaitan antara ekzema dan lelah atau asma adalah tinggi

Perlu juga diingatkan kepada ibu bapa bahawa penggunaan bahan kimia dalam sabun bayi boleh membawa kepada timbulnya penyakit tersebut. Sabun biasa yang mengandungi bahan kimia tinggi akan mengeringkan kulit baby dan seterusnya menyebabkan ekzema mereka semakin teruk.
Guna sabun khas sewaktu memandikan baby cth:sebamed.
Selepas mandi, baby perlu disapu pelembap pada seluruh badan dan pastikan mereka memakai pakaian daripada fabrik kapas yang bersih dan tidak panas.

Ekzema bukanlah penyakit yang boleh merebak.Tapi bila bb atau kanak-kanak menggaru bahagian tersebut dengan kuku, jangkitan akan berlaku dan menjadikan kawasan ekzema tersebut semakin melarat.Selain mandian dan pakaian yang bersih, pastikan kuku anak sentiasa pendek untuk mengelakkan jangkitan kuman.

Rawatan asas-memberi kelembapan pada kulit seperti menyapu pelembap.

Rawatan menggunakan ubat-ubatan kimia pula bergantung kepada fasa penyakit tersebut. Sekiranya agak serius, krim sapu yang mengandungi steroid boleh digunakan. Apabila krim ini disapu pada kulit ia boleh memberi kelegaan kepada kerengsaan akibat ekzema tersebut.Bagaimanapun pengambilan ubat tersebut tidak harus melebihi daripada lima hari kerana akan mendatangkan kesan sampingan yang lain pula.

Ada ekzema yang hilang ketika kanak-kanak berusia satu hingga dua tahun, ada juga yang hilang ketika usia mencecah 12 tahun dan bagi kes yang lebih teruk, ia berlanjutan hingga ke tua.

Apa pun, berikut beberapa langkah yang boleh diambil oleh ibu bapa yang mempunyai anak bermasalah ekzema:

1.Bawa anak berjumpa doktor

2.Pastikan makanan yang menjadi alahan kepada mereka seperti susu lembu, telur, kekacang dan sebagainya. Elakkan makanan tersebut.

3.Pastikan mereka mandi dengan sabun khas yang berkelembapan tinggi tanpa bahan kimia yang mengeringkan kulit.

4.Sapu pelembap di seluruh badan selepas mandi.

5.Pakai pakaian yang nipis dan diperbuat daripada fabrik kapas.

6.Pastikan persekitaran rumah bersih dan bebas dari habuk dan kotoran.

7.Jika anak berpeluh ambil kain basah dan lap di tempat yang berpeluh.

8.Pastikan kuku anak sentiasa pendek agar dia tidak boleh menggaru dan seterusnya memudaratkan lagi ekzemanya.

No comments:

Post a Comment